SPROSTOWANIE AKTU STANU CYWILNEGO
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
pobierz dokument: plik_doc
Klauzula informacyjna dot. zmiany imienia i nazwiska: plik_doc
1. Wypełniony formularz wniosku.
2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
3. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
4. Odpis lub odpisy zupełne aktów stanu cywilnego, na podstawie którego zostanie sprostowany błędny zapis (oryginał) (np.: odpis zupełny aktu małżeństwa rodziców, których dane osobowe wpisano błędnie do aktu urodzenia dziecka).
5. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Opłaty
1. Opłata skarbowa za odpis zupełny aktu stanu cywilnego po sprostowaniu aktu: 39 PLN
2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii:17 PLN. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
3. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Termin i sposób realizacji
Odpis aktu stanu cywilnego wydawany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
W przypadku odmowy wydania odpisu aktu stanu cywilnego w terminie do 1 miesiąca wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie wydania odpisu.
1. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
a. Poprzez pocztę tradycyjną.
b. Osobiście w siedzibie urzędu.
2. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego.
1. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
a. Pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
b. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
2. O zachowaniu terminu decyduje data nadania odwołania.
3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Dodatkowe informacje, uwagi
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego w formie czynności materialno-technicznej, na podstawie wniosku złożonego przez stronę lub osobę uprawnioną do złożenia wniosku. Po sprostowaniu aktu stanu cywilnego wydaje się odpis zupełny. Jeżeli sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze sprostowania aktu stanu cywilnego. Jeżeli sprostowania aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu takiego wniosku drugiego małżonka.