WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ DO ZAWARCIA MAŁŻEŃSTWA ZA GRANICĄ
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
pobierz dokument: plik_doc
Wniosek o wydanie wielojęzycznego formularza: plik_doc
Klauzula informacyjna dot. zmiany imienia i nazwiska: plik_doc
1. Wypełniony formularz wniosku.
2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
3. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
4. Złożenie dokumentu potwierdzającego stan cywilny przyszłego małżonka wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich UE lub EOG lub konsula, jeżeli przyszły małżonek jest cudzoziemcem.
5. Osoby, które pozostawały już w związku małżeńskim załączają dodatkowo:
1. Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie.
2. Odpis skrócony aktu zgonu lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu zgonu lub uznaniu za zmarłego poprzedniego małżonka, lub odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o zgonie poprzedniego małżonka.
Przy złożeniu dokumentów osoba zainteresowana składa zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa złożone przed kierownikiem USC w kraju, a za granicą przed polskim konsulem.
Opłaty
1. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia: 38 PLN.
2. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
3. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
4. Opłata za wydanie tłumaczenia urzędowego zaświadczenia wynosi 17 zł.
Termin i sposób realizacji
1. W terminie do 7 dni od złożenia kompletnego wniosku wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą. W przypadku odmowy wydania zaświadczenia w terminie do 14 dni kierownik USC wystosowuje do Wnioskodawcy pismo informujące o powodach odmowy wydania zaświadczenia.
2. Dokument odbiera się osobiście w siedzibie urzędu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
Tryb odwoławczy
1. Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec niemający żadnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy.
2. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.
3. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika urzędu stanu cywilnego.
Dodatkowe informacje, uwagi
1. Obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec niemający obywatelstwa żadnego państwa zamierzający zawrzeć małżeństwo za granicą może otrzymać zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może on zawrzeć małżeństwo.
2. Wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
3. Jeżeli obywatel polski zamieszkały za granicą nie miał miejsca zamieszkania w Polsce albo nie można ustalić jego ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce albo wyjechał z Polski przed ukończeniem 16 roku życia i stale przebywa za granicą, ww. zaświadczenie wydaje konsul.
4. Zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy od dnia jego wystawienia.