WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ O PRAWIE DO GŁOSOWANIA
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
- Faxem
-
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
pobierz dokument: plik_pdf lub plik_doc
1. Wypełniony formularz wniosku.
2. Upoważnienie ze wskazaniem imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim (w przypadku gdy zaświadczenie ma być odebrane przez upoważnioną osobę).
Opłaty
Wniosek wolny jest od opłat.
Termin i sposób realizacji
Zaświadczenie o prawie do głosowania, wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r Nr 21 poz. 112, z późn. zm).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2011 r. Nr 158 poz. 942, z późn. zm.).
Tryb odwoławczy
Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców.
Dodatkowe informacje, uwagi
1. Wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na wniosek zgłoszony pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej, przed sporządzeniem spisu wyborców – na podstawie rejestru wyborców, a po sporządzeniu spisu wyborców – na podstawie spisu wyborców, zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów.
2. Zaświadczenie o prawie do głosowania, wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
3. Zaświadczenie wydaje urząd gminy (miasta).
4. Zaświadczenie nie wydaje się w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
5. W wyborach uzupełniających do Senatu wydawanie zaświadczeń ma zastosowanie tylko do wyborców stale zamieszkałych na obszarze okręgu wyborczego, w którym przeprowadza się wybory uzupełniające.