ZASTRZEŻENIE LUB COFNIĘCIE ZASTRZEŻENIA NUMERU PESEL
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą - Elektronicznie
Wymagane dokumenty
pobierz dokument: plik_pdf
1. Wypełniony formularz wniosku opatrzony własnoręcznym podpisem.
2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty jeżeli jest wymagana.
3. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
4. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty jeżeli jest wymagana.
Opłaty
Usługa bezpłatna.
W przypadku utraty Potwierdzenia zastrzeżenia numeru PESEL lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL, możliwe jest pobranie kolejnego w postaci Zaświadczenia i jest ono płatne w kwocie 17 zł.
W przypadku ustanowienia pełnomocnika - za złożenie pełnomocnictwa opłata wynosi 17 zł.
Termin i sposób realizacji
Od 17 listopada 2023 r. jest możliwe zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL osobiście w siedzibie dowolnej gminy lub elektronicznie, także przy użyciu aplikacji mObywatel. PESEL zastrzec będzie można również w placówce bankowej oraz na poczcie.
Zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia nr PESEL możemy dokonać:
- Elektronicznie poprzez stronę obywatel.gov.pl
- Wykorzystując aplikację mObywatel
- Osobiście w dowolnym urzędzie gminy:
- po zweryfikowaniu tożsamości składa się wniosek o wpisanie w rejestrze zastrzeżenia swojego numeru identyfikacyjnego lub cofnięcie takiego zastrzeżenia.
- w rejestrze zastrzeżeń wprowadzane są dane osób pełnoletnich - osób z obywatelstwem polskim, jak i cudzoziemców.
- w przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
- w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL może złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem albo kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
W przypadku zastrzegania numeru PESEL w urzędzie, konieczny będzie wniosek, złożony w postaci papierowej i opatrzony własnoręcznym podpisem. Organ gminy bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości zarejestruje zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL w rejestrze i wyda wnioskodawcy Potwierdzenie zastrzeżenia numeru PESEL albo jego cofnięcia
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023. poz. 1394)
Tryb odwoławczy
Nie występuje.
Dodatkowe informacje, uwagi
Zastrzeżenie numeru PESEL to usługa, która ma zapewnić prewencyjną ochronę przed konsekwencjami kradzieży tożsamości, dzięki której nikt nie weźmie na Ciebie kredytu, pożyczki, nie kupi żadnego sprzętu na raty, nie sprzeda nieruchomości bez wiedzy i zgody właściciela, nie wyrobi duplikatu karty SIM, która może być potem użyta do autoryzowania transakcji wykonanych przez złodzieja w instytucji finansowej.
Zgodnie z informacją Ministra Cyfryzacji, w związku ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023. poz. 1394) ustawowy obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL przy zawieraniu, np. umowy kredytu lub pożyczki wejdzie w dniu 1 czerwca 2024 r. Do tego czasu będzie można zastrzegać lub cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale skutki prawne będą oddziaływały na zdarzenia, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.